JESTEM UCZNIEM ASERTYWNYM – czyli kształtujemy umiejętność prawidłowego rozwiązywania sytuacji konfliktowych.

Scenariusz zajęć na godzinę wychowawczą, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne, TUS lub grupową rewalidację, II etap edukacyjny, 45 -60 minut.

Cele ogólne:
  • zapoznanie uczniów z nowym terminem – asertywność
  • poszerzanie wiedzy dotyczącej prawidłowych postaw w kontaktach społecznych
  • rozwijanie i kształtowanie umiejętności prawidłowego rozwiązywania sytuacji trudnych
    i konfliktowych
Cele szczegółowe – uczeń:
  • poznaje słowo asertywność
  • zna znaczenie pojęć: asertywność i postawa asertywna
  • rozróżnia postawę asertywną, agresywną i uległą
  • współpracuje w zespole
  • prezentuję daną postawę
  • rozpoznaje prezentowaną postawę
  • dopasowuje zachowanie do postawy
  • wie jak wykazać się postawą asertywną w danych sytuacjach
Metody pracy:
  • burza mózgów
  • metody podające: pogadanka, wyjaśnienie
  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
  • metody eksponujące: drama, inscenizacja
Formy pracy:
  • grupowa jednolita
Środki dydaktyczne:
  • tablica lub brystol dużego formatu
  • kartki dużego formatu
  • koperty z opisami sytuacji
  • karty pracy
  • plansze z nazwami zachowania
  • plansze z opisami sytuacji
  • długopisy

Przebieg zajęć

1. ASERTYWNOŚĆ – burza mózgów:

Nauczyciel pisze na tablicy/brystolu słowo asertywność, uczniowie na zasadzie burzy mózgów wymieniają słowa, które kojarzą im się z asertywnością, mówią jaka jest według nich definicja tego słowa, nauczyciel zapisuje je na tablicy.

2. ASERTYWNOŚĆ – wspólna definicja:

Po burzy mózgów nauczyciel ustala z uczniami jedną definicję asertywności/postawy asertywnej, którą zapisuje na tablicy/brystolu (brystol wiesza w klasie w widocznym miejscu)

3. TRZY POSTAWY:

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że oprócz postawy asertywnej wyróżniamy jeszcze postawę agresywną i uległą, uczniowie podają przykłady zachowań agresywnych i uległych. Po zapoznaniu uczniów z trzema rodzajami postaw, uczniowie dobierają się w pary lub kilku osobowe zespoły (w zależności od liczebności grupy). Każdy zespół/para ma za zadanie odpowiednio dopasować zachowania do postaw. Po zakończeniu pracy następuje wspólne sprawdzenie i omówienie (załącznik nr 1).

4. JAKA TO POSTAWA?

Uczniowie w tych samych parach lub grupach losują kopertę, w której znajduje się opis sytuacji i zachowania, zadaniem uczniów jest odegrać opisaną scenkę prezentując wylosowaną postawę, zadaniem reszty uczniów jest odgadnięcie o jaką postawę chodzi załącznik nr 2). Po każdej scence uczniowie określają czy przedstawione zachowanie było właściwe, a jeśli nie – podają alternatywne.

5. JESTEM UCZNIEM ASERTYWNYM:

Uczniowie ponownie w parach lub grupach otrzymują opisy różnych sytuacji, ich zadaniem jest wymyślenie, w jaki sposób można zachować się, aby zareagować na daną sytuację w sposób asertywny (załącznik nr 3). Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby przed rozpoczęciem zadania przeczytał całej grupie/klasie ustaloną wcześniej definicję asertywności. Uczniowie prezentują opisy sytuacji oraz swoje propozycje zachowań. Nauczyciel rozdaje uczniom medale z napisem „jestem asertywny”, uczniowie krótko podsumowują zajęcia mówiąc o tym dlaczego warto zachowywać się w sposób asertywny.

6. PODSUMOWANIE:

Informacja zwrotna – Wybrane dzieci dokańczają zdania:

Dzisiaj na zajęciach dowiedziałem/am się że…..

Dzisiaj na zajęciach nauczyłam/em się że…..

Dzisiaj na zajęciach zdziwiło mnie, że …………

Załączniki do pobrania poniżej 😉

AUTYZM BEZPIECZNEFERIE CELE dyplom DZIENDZIECKA EMOCJE EMPATIA FERIEZIMOWE GODZINAWYCHOWAWCZA GRA INTEGRACJA integracjagrupy integracjaklasy interaktywnie IRONIA JESIEŃ KARTYPRACY KLASA KLASY1-3 LATO LISTDOIKOŁAJA MARZZENIA MATEMATYKA MIKOŁAJ NOWYROK OPOWIADANIE PEDAGOGSPECJALNY PLANY PRZYJAŹŃ RELACJESPOLECZNE REWALIDACJA SAMOOCENA SCENARIUSZ SZKOŁA TERAPIA TUS WAKACJE WIELKANOC WIOSNA wskazówki ZESPOLASPERGERA ZRKES ZYCZLIWOSC ZŁOŚĆ święta

Podobne wpisy