JA W ŚRODOWISKU SPOŁECZNYM – współpraca i funkcjonowanie w grupie, prawidłowa komunikacja z otoczeniem.

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z zespołem Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.

Cele ogólne:

  • Kształtowanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem
  • Kształtowanie umiejętności nawiązywania prawidłowych kontaktów społecznych
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie

Cele szczegółowe – uczeń:

  • umie określić, czym jest współpraca oraz współpraca w grupie
  • potrafi wymienić zasady współpracy w grupie
  • rozwija umiejętność prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej
  • ćwiczy praktyczne umiejętności społeczne

Forma pracy:

  • indywidualna

Metody pracy:

  • burza mózgów
  • test niedokończonych zdań
  • pogadanka
  • dyskusja
  • gra

Środki dydaktyczne:

  • tablica
  • kreda
  • karty pracy
  • długopis
  • arkusze z opisem sytuacji społecznych
  • gra – Sytuacje społeczne w praktyce

Przebieg zajęć

1. Powitanie – rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu w języku ucznia:

„Uczę się współpracować w grupie”.

2. Burza mózgów – nauczyciel zapisuje na tablicy kolejno pojęcia „współpraca” i „współpraca w grupie”, uczeń wymienia, co kojarzy mu się z tymi słowami. Uczeń tworzy ustnie definicję słowa „współpraca w grupie”.

3. Mini pogadanka – nauczyciel wyjaśnia uczniowi, na czym polega współpraca w grupie. Podczas pogadanki kładzie na stole przed uczniem kartki z najważniejszymi słowami, jakie uczeń powinien zapamiętać.

4. Test niedokończonych zdań – uczeń na podstawie pogadanki oraz własnych doświadczeń i osądów, dokańcza zdania, tworząc tym samym kodeks skutecznej współpracy.

5. W grupie społecznej – nauczyciel omawia z uczniem przykładową sytuację społeczną dotyczącą współpracy w grupie i zadaje uczniowi pytania do sytuacji, zadaniem ucznia jest odpowiednio zareagować na przedstawione sytuacje.

6. Sytuacje społeczne w praktyce – gra  gracze losują opis przykładowych sytuacji społecznych i odpowiadają na pytania. Jeśli udzielą prawidłowej odpowiedzi, to zostawiają kartę z pytaniem dla siebie. Wygrywa osoba, której uda się zgromadzić jak najwięcej kart.

7. Do przemyślenia na kolejne zajęcia – DLACZEGO NABYCIE UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁPRACY W GRUPIE JEST BARDZO WAŻNE?

8. Podsumowanie i omówienie zajęć, pytania do ucznia:

Co podobało Ci się w zajęciach, co Ci się nie podobało?

AUTYZM BEZPIECZNEFERIE CELE dyplom DZIENDZIECKA EMOCJE EMPATIA FERIEZIMOWE GODZINAWYCHOWAWCZA GRA INTEGRACJA integracjagrupy integracjaklasy interaktywnie IRONIA JESIEŃ KARTYPRACY KLASA KLASY1-3 LATO LISTDOIKOŁAJA MARZZENIA MATEMATYKA MIKOŁAJ NOWYROK OPOWIADANIE PEDAGOGSPECJALNY PLANY PRZYJAŹŃ RELACJESPOLECZNE REWALIDACJA SAMOOCENA SCENARIUSZ SZKOŁA TERAPIA TUS WAKACJE WIELKANOC WIOSNA wskazówki ZESPOLASPERGERA ZRKES ZYCZLIWOSC ZŁOŚĆ święta

Podobne wpisy